Biostat. More than statistics.

Jak wygl─ůda prawid┼éowy przebieg analizy rynku medycznego? W jakim celu warto j─ů przeprowadzi─ç?

statystyka medyczna

Rynek farmaceutyczny charakteryzuje si─Ö ogromnym potencja┼éem, lecz zarazem wcale nie mniejsz─ů konkurencj─ů. Przedsi─Öbiorstwo zamierzaj─ůce zaistnie─ç w bran┼╝y stoi wi─Öc przez trudnym zadaniem, któremu nie jest w stanie samodzielnie, bez zewn─Ötrznego wsparcia podo┼éa─ç. Zw┼éaszcza je┼Ťli wprowadza na rynek nowy produkt lub us┼éug─Ö medyczn─ů, które niewiele ró┼╝ni─ů si─Ö od tych dost─Öpnych w sprzeda┼╝y. Analiza rynku pozwala na szcz─Ö┼Ťcie zminimalizowa─ç potencjalne ryzyko nietrafionych decyzji. Podpowiadamy w jaki sposób mo┼╝e by─ç ona zrealizowana.

Desk research podstaw─ů analizy rynkowej

Analiza danych zastanych powinna stanowi─ç fundament prawid┼éowo przeprowadzonego projektu realizowanego dla podmiotów z bran┼╝y medycznej. W ramach zastosowania metody desk research ma miejsce proces pozyskiwania danych pierwotnych, przydatnych z punktu widzenia przedmiotu badania. Mo┼╝na do nich zaliczy─ç chocia┼╝by:

  • bazy publicznych przetargów – w tym przede wszystkim tre┼Ť─ç og┼éosze┼ä o zamówieniach oraz informacji o wyborze wykonawcy;
  • tre┼Ť─ç rozporz─ůdze┼ä prawnych, projektów ustaw oraz nowelizacji;
  • dane udost─Öpniane przez organizacje publiczne typu GUS, Ministerstwo Zdrowia czy Pa┼ästwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepe┼énosprawnych;
  • wiadomo┼Ťci pozyskane z bran┼╝owych czasopism oraz literatury;
  • wyniki bada┼ä rynkowych oraz sonda┼╝y opinii;
  • nagrania z bran┼╝owych eventów dla przedstawicieli sektora farmaceutycznego;
  • dane umieszczane na stronach sklepów online podmiotów konkurencyjnych – obejmuj─ůce zw┼éaszcza zakres oferowanych produktów oraz cennik; 
  • raporty o sytuacji finansowej przedsi─Öbiorstw.

Zgromadzone informacje w trakcie analizy desk research musz─ů by─ç odpowiednio zweryfikowane pod wzgl─Ödem jako┼Ťci, wiarygodno┼Ťci oraz aktualno┼Ťci. Dopiero wówczas mo┼╝na przej┼Ť─ç do etapu w┼éa┼Ťciwej interpretacji oraz analizy statystycznej. W┼éa┼Ťciwie przeprowadzona analiza rynku jest mo┼╝liwa jedynie wówczas, gdy nad projektem pracuje wielu badaczy, specjalistów statystyki oraz ekspertów data mining. Spe┼énienie tego warunku pozwala zyska─ç pewno┼Ť─ç uzyskania wniosków o du┼╝ej warto┼Ťci merytorycznej.

Jak przeprowadzana jest analiza zamówie┼ä publicznych?

W przypadku analizy rynku medycznego niezwykle istotne jest zgromadzenie danych dost─Öpnych w bazie zamówie┼ä publicznych. O┼Ťrodki s┼éu┼╝by zdrowia chc─ůc zaopatrzy─ç si─Ö w produkt lub wyrób medyczny, stoj─ů przed koniczno┼Ťci─ů og┼éoszenia przetargu. W jego tre┼Ťci powinny znale┼║─ç si─Ö takie informacje jak cena szacunkowa, ilo┼Ť─ç sztuk produktów, a tak┼╝e zasady wyboru firmy realizuj─ůcej zamówienie.

Dotarcie do tego rodzaju danych pozwala okre┼Ťli─ç zapotrzebowanie podmiotów medycznych na produkty lecznicze, a tak┼╝e sprz─Öt i wyroby medyczne. Pozyskane informacje na etapie analizy mog─ů by─ç zestawiane z lokalizacj─ů placówki (np. województwo, miejscowo┼Ť─ç, powiat), a tak┼╝e ró┼╝nicowane maj─ů na uwadze jej rodzaj (szpital kliniczny/przychodnia/szpital wojewódzki etc.).

Efekty analizy danych przetargowych stwarzaj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç odkrycia dominuj─ůcych graczy na rynku w ramach jego okre┼Ťlonego segmentu. Aby to osi─ůgn─ů─ç, nale┼╝eli podda─ç weryfikacji cz─Östotliwo┼Ť─ç wyboru wykonawców oraz wielko┼Ť─ç asortymentu, który zosta┼éy zobligowane dostarczy─ç.

Badania uczestników rynku

Analiza danych zastanych to najwa┼╝niejsza i najcz─Ö┼Ťciej wykorzystywana metoda w badaniach prowadzonych dla przedsi─Öbiorstw medycznych oraz farmaceutycznych. Warto jednak┼╝e pokusi─ç si─Ö o pog┼é─Öbienie wyników o informacje pozyskane bezpo┼Ťrednio od uczestników rynku. S─ů nimi zw┼éaszcza lekarze, dystrybutorzy, w┼éa┼Ťciciele placówek medycznych, producenci, a tak┼╝e sami pacjenci/konsumenci produktów medycznych. Pomiary powinny skupia─ç si─Ö na odkryciu potrzeb i oczekiwa┼ä w zakresie nabywania produktów medycznych lub korzystania z okre┼Ťlonego rodzaju terapii.

Podsumowanie

Bran┼╝a farmaceutyczna i medyczna cechuj─ů si─Ö na tyle ogromn─ů konkurencj─ů, ┼╝e tylko opieranie kluczowych decyzji biznesowej na wiedzy mo┼╝e przynie┼Ť─ç efekt w postaci wysokich zysków sprzeda┼╝owych oraz pozytywnego wizerunku marki. Warto zatem podj─ů─ç decyzj─Ö o przeprowadzeniu analizy rynku medycznego, aby mie─ç szans─Ö osi─ůgni─Öcia solidnej pozycji. 

Zobacz tak┼╝e

Tagi

analizy rynku medycznego analiza rynku medycznego analizy rynku farmaceutycznego analiza rynku farmaceutycznego analiza rynku

Najcz─Ö┼Ťciej zadawane pytania

Jakie s─ů g┼é├│wne ┼║r├│d┼éa danych wykorzystywane w desk research podczas analizy rynku farmaceutycznego?

Obejmuj─ů one bazy publicznych przetargów, tre┼Ť─ç rozporz─ůdze┼ä prawnych, dane udost─Öpniane przez organizacje publiczne, bran┼╝owe czasopisma i literatur─Ö, wyniki bada┼ä rynkowych, nagrania z eventów bran┼╝owych oraz dane ze stron konkurencyjnych sklepów online i raporty finansowe przedsi─Öbiorstw.

Jakie kroki nale┼╝y podj─ů─ç po zebraniu danych w ramach desk research?

Zgromadzone informacje musz─ů by─ç zweryfikowane pod wzgl─Ödem jako┼Ťci, wiarygodno┼Ťci oraz aktualno┼Ťci, a nast─Öpnie przeprowadzona jest ich interpretacja oraz analiza statystyczna.

Dlaczego przeprowadzenie analizy rynku medycznego jest kluczowe dla sukcesu przedsi─Öbiorstwa w bran┼╝y farmaceutycznej?

Konkurencja w bran┼╝y farmaceutycznej wymaga oparcia kluczowych decyzji biznesowych na solidnej wiedzy rynkowej, co mo┼╝e przynie┼Ť─ç efekty w postaci wzrostu sprzeda┼╝y i pozytywnego wizerunku marki. Analiza rynku umo┼╝liwia osi─ůgni─Öcie solidnej pozycji na rynku.