Biostat. More than statistics.

Metody badania rynku medycznego

Badania rynku medycznego to dla firm z branży sposób na to, by w sektorze tym być konkurencyjnym. Metod ich przeprowadzania jest jednak wiele i dobór zależy m.in. od tego, jaki jest ich cel, jakÄ… grupÄ™ chce siÄ™ poddać badaniu oraz jak dokÅ‚adne odpowiedzi na zadane pytania chce siÄ™ uzyskać.

Badania ankietowe

GÅ‚ównymi technikami przeprowadzania badaÅ„ rynku medycznego (oraz w wielu innych branżach) sÄ… metody i takie jak CAWI czy CATI. Obecnie najwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszy siÄ™ przede wszystkim technika CAWI, czyli Computer Assisted Web Interview. Jej gÅ‚ównÄ… zaletÄ… jest fakt, że pozwala na przeprowadzenie badania rynku medycznego na dużej grupie osób. Dodatkowo wykorzystanie ankiet online prowadzi do uzyskiwania wyników w naprawdÄ™ krótkim czasie.

CATI to natomiast wywiady telefoniczne, które również wspierane sÄ… wykorzystaniem komputerów. NiezbÄ™dne jest dodatkowo skorzystanie z pomocy ankietera, musi być on jednak odpowiednio przeszkolony, by nie zniechÄ™cić rozmówcy i jednoczeÅ›nie uzyskać odpowiedzi na wszystkie postawione pytania.

Badania tajemniczego klienta

KolejnÄ… metodÄ… badania rynku medycznego jest skorzystanie z usÅ‚ug tzw. tajemniczego klienta. Polega ona na wcieleniu siÄ™ w rolÄ™ klienta placówki i obserwacjÄ™, jak realizowane sÄ… dziaÅ‚ania sprzedażowe oraz z zakresu obsÅ‚ugi.

Technika ta ma wiele zalet, przy czym osoba oddelegowana do tej roli musi być odpowiednio przygotowana, aby uzyskała rzetelne informacje. W przypadku badań rynku medycznego, można dzięki niej sprawdzać m.in. jakość obsługi na recepcji czy jakość opieki medycznej.

Desk research

MetodÄ… cieszÄ…cÄ… siÄ™ dużą popularnoÅ›ciÄ… jest również desk research, która opiera siÄ™ na analizowaniu ogólnodostÄ™pnych informacji. CzÄ™sto stanowi ona preludium do wÅ‚aÅ›ciwych badaÅ„, pozwala bowiem dociec, czy już wczeÅ›niej ktoÅ› szukaÅ‚ odpowiedzi na zadane pytania.

JednÄ… z zalet desk research jest oszczÄ™dność kosztów, dlatego mogÄ… z niej korzystać firmy z mniejszym budżetem.

Indywidualne Wywiady Pogłębione (IDI)

TechnikÄ… opierajÄ…cÄ… siÄ™ na bezpoÅ›redniej rozmowie z respondentem jest Indywidualny Wywiad PogÅ‚Ä™biony. W przypadku badaÅ„ rynku medycznego ma ona naprawdÄ™ szereg zalet, eliminuje bowiem negatywny wpÅ‚yw grupy, co pozwala uzyskać naprawdÄ™ rzetelne wyniki. Bardzo czÄ™sto wykorzystuje siÄ™ jÄ… w grupach respondentów, którzy sÄ… trudniej dostÄ™pni, np. ekspertach z danej dziedziny.

Testy konsumenckie

Badanie rynku medycznego musi obejmować również testy konsumenckie produktów, które majÄ… zostać wprowadzone na rynek. Sprawdza siÄ™ w nich choćby takie kryteria, jak wyglÄ…d opakowania suplementu diety czy leku. Również taki czynnik może mieć bowiem wpÅ‚yw na to, czy konsument ostatecznie zwróci na produkt uwagÄ™ i wybierze go spoÅ›ród dziesiÄ…tek innych z danej kategorii.

Jak widać metod badania rynku medycznego jest naprawdÄ™ wiele i co istotne, można je ze sobÄ… Å‚Ä…czyć, aby uzyskiwać najbardziej miarodajne wyniki. JeÅ›li potrzebujÄ… PaÅ„stwo pomocy w zakresie ich przeprowadzania, zachÄ™camy do skorzystania z fachowego wsparcia Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat®, które od 16 lat zajmuje siÄ™ ich przeprowadzaniem.